Postnatale taboes doorbroken

Ben je net mama geworden? Proficiat met je kleine kapoen! 🙂 ‘Gênante’ ongemakken na de bevalling zijn compleet normaal en komen veel vaker voor dan je denkt. Van toiletsproeiers tot het zacht houden van je stoelgang tegen aambeien. Hieronder vind je vijf postnatale taboes en handige tips & tricks om de pijn, letterlijk én figuurlijk, te verzachten. Tijd om die taboes (ein-de-lijk) te doorbreken!

Net bevallen en je Startbedrag nog niet aangevraagd? Doe dit dan snel. Je hebt recht op 1.167,33 euro.

Startbedrag aanvragen

1.Pijn down-under  

Op een pijnlijke onderkant tijdens de bevalling bereiden de meeste vrouwen zich voor. Maar ook na je bevalling kan die onderkant nog een tijdje pijnlijk blijven. Vooraan én achteraan. Het gevoel alsof je met een ei in je broek zit is de meeste pas bevallen vrouwen niet vreemd. Dat zwaartegevoel is het resultaat van een overbelaste bekkenbodem. En als je veel rechtstaat, dan zakt het nog aanwezige vocht precies naar die pijnlijke intieme zone, wat zorgt voor nog meer belasting. De remedie? Rusten, mama! En liefst nog met een kussen onder je poep zodat het vocht kan wegzakken. Ook de wondjes en eventuele hechtingen down there kunnen pijnlijk zijn. Spoel daarom na elk toiletbezoek met lauwwarm water (geen toiletpapier!). Dat geeft niet alleen een verlichtend gevoel, maar houdt ook alles proper.

2.Postnatale depressie

Een bevalling is een intense gebeurtenis en een (nieuwe) baby in huis verandert alles. Logisch dus dat dit gepaard gaat met stemmingswisselingen en moeilijke momenten. Maar wanneer is er meer aan de hand? Als je sombere gevoelens langer dan twee weken aanhouden, je klachten verergeren en je niet meer van je baby kan genieten, dan is er mogelijk sprake van een postnatale depressie. Is dit herkenbaar voor jou? Neem dan zeker contact op met je dokter, gynaecoloog of kraamverzorgende. Zij kunnen de aard van de situatie inschatten en een gepaste behandeling voorstellen indien nodig.

Postnatale depressie

3.Aambeien

Een derde postnataal taboe zijn aambeien. Aambeien na een bevalling komen heel vaak voor. Je bent écht niet alleen, kersverse mama! Aambeien zijn uitstulpingen aan binnen-of buitenkant van de anus. Ze ontstaan meestal door het persen tijdens de bevalling. Om pijn te vermijden is het belangrijk je stoelgang goed zacht te houden. Drink daarom voldoende water en eet genoeg vezels (kiwi’s bevatten bijvoorbeeld veel vezels). Probeer ook in beweging te blijven, in de mate van het mogelijke natuurlijk. Stel je toiletbezoek niet uit, ook al kijk je hier misschien tegenop. Neem je tijd, probeer niet te persen en zit mooi recht met een klein verhoogje onder je voeten. Ook zinkzalf – je weet wel, voor luieruitslag – kan verzachten. Zo hoef je niet speciaal naar de apotheek te lopen.

4.Postnataal urineverlies

Je bekkenbodemspieren krijgen het tijdens een zwangerschap en bevalling hard te verduren. Urineverlies tijdens de zwangerschap is één van de zwangerschapskwaaltjes die veel vrouwen ondervinden, zeker als het derde trimester zich aankondigt. Onder invloed van zwangerschapshormonen worden ze sowieso al slapper zodat je baby er tijdens de bevalling gemakkelijker door kan. Reken daar nog de druk bij van tijdens een bevalling. Dan zal het je niet verbazen dat ze verzwakken en ze de sluitspieren van je blaas minder goed ondersteunen. Het gevolg? Urineverlies wanneer je niest, lacht, springt of een volle blaas hebt. Wat kan je ertegen doen? Gelukkig kunnen bekkenbodemspieroefeningen veel leed verzachten én vermijden voor de toekomst. Vraag dus zeker een voorschrift voor postnatale kinesitherapie aan je dokter, zelfs als je niet meteen (veel) last hebt.

Postnatale taboes

5.De eerste keer seks na zwangerschap

Veel vrouwen zijn bang voor de eerste keer seks na de bevalling. Zelfs wanneer je dokter je na zes weken hiervoor medisch in orde bevindt, betekent dat niet dat vrijen zoals voorheen is. Zo kan je last hebben van vaginale droogte na de bevalling. Je hormoonhuishouding ligt immers nog helemaal overhoop, compleet normaal dus. Voldoende glijmiddel is daarom geen overbodige luxe. De meeste vrouwen ervaren ook pijn bij het vrijen na de bevalling. Dit betert gewoonlijk met de tijd vanzelf. Heb je er toch veel last van? Dan kan een perineum massage ook helpen.

Het zesde postnatale taboe: Zwangerschapsmasker

Tijdens je zwangerschap is het niet abnormaal dat je hormonen hoogtij vieren. De hormonen oestrogeen en progesteron zorgen ervoor dat de cellen in je gezicht meer pigment aanmaken. Hierdoor kunnen er bruine vlekken ontstaan. Deze pigmentvlekken noemt men een zwangerschapsmasker, ook wel gekend als melasma of chloasma. Hoe kan je een zwangerschapsmasker voorkomen? Probeer zoveel mogelijk (tijdens en) na je zwangerschap de zon te vermijden. Smeer je altijd goed in wanneer je naar buiten gaat en gebruik een hoge zonnefactor. Een dagcrème tegen pigmentvlekken is ook een optie. Geen zorgen, een zwangerschapsmasker is niet gevaarlijk. Bij de meeste vrouwen verdwijnen de vlekken bovendien van zodra de hormonen weer in balans zijn, enkele maanden na de bevalling.

Heb je last van één van de bovenstaande ongemakken? Weet dat je niet alleen bent, nieuwe mama! Jammer genoeg leven deze postnatale taboes nog steeds en wordt er veel te weinig over gesproken. Deel deze tips om de pijn te verzachten gerust met andere nieuwe moeders. En onthoud: jij hebt toch maar mooi een kind op de wereld gezet. Proficiat!

Op de hoogte blijven over MyFamily? Meld je aan: