Vitamine A en je zwangerschap: wat je moet weten

 

 

Evenwichtige, vitaminerijke voeding is een belangrijk onderdeel van een gezonde zwangerschap. Een van die essentiële voedingsstoffen is vitamine A. Deze speelt een vitale rol in jouw gezondheid en in die van je baby, maar kan in grote hoeveelheden schadelijk zijn. Wat moet je precies weten over vitamine A? En welke voedingsmiddelen kan je veilig consumeren om voldoende vitamine A op te nemen? Je leest het hier.

 

 

Wat doet vitamine A?

Vitamine A is een in vet oplosbare vitamine die zorgt voor een goede werking van je ogen, immuunsysteem en weefselgroei (huid, haar en nagels). Ook voor zwangere vrouwen is de vitamine bijzonder belangrijk. Het draagt bij aan de ontwikkeling van de organen en weefsels van de baby, waaronder het hart, de longen, de nieren, de ogen en het skelet.

Welke voedingsmiddelen zijn rijk aan vitamine A?

Je kan vitamine A terugvinden in dierlijke en plantaardige producten. Groenten en fruit bevatten bètacaroteen, dat je lichaam zelf omzet in vitamine A.

  • Vlees en vleeswaren: let er wel op dat je tijdens je zwangerschap geen rauw vlees eet, zodat je voedselinfecties als toxoplasmose vermijdt.
  • Vis: paling, tonijn, makreel, zalm etc. Vermijd gerookte of rauwe vis.
  • Eieren: vermijd rauwe eieren of bereidingen die rauwe eieren bevatten (chocolademousse, tiramisu, bavarois, verse mayonaise …).
  • Zuivelproducten
  • Oranje en gele groenten en vruchten: bètacaroteen zorgt voor het vrolijke kleurtje van o.a. wortel, pompoen, zoete aardappel, paprika, tomaat, mango, meloen en abrikoos.
  • Bladgroenten: spinazie, boerenkool, andijvie …

Vermijd leverproducten

Terwijl vitamine A belangrijk is voor jou en je baby, moet je ook weten dat te veel vitamine A schadelijk kan zijn voor jullie beiden.

 

Lever en leverproducten bevatten bijvoorbeeld hoge niveaus van retinol, een vorm van vitamine A die in grote hoeveelheden giftig kan zijn voor je ongeboren kind. Het wordt aanbevolen om deze voedingsmiddelen tijdens de zwangerschap te vermijden.

Supplementen: ja of nee?

Naast het eten van voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine A, overweeg je misschien om een supplement te nemen. Maar het is belangrijk om voorzichtig te zijn. Sommige vitamine A-supplementen bevatten namelijk een dosis die te hoog is voor zwangere vrouwen. Overleg dus altijd met je huisarts, verloskundige of gynaecoloog voordat je een supplement toevoegt aan je dieet.

 

Het belangrijkste is om te streven naar een evenwichtige voeding met alle voedingsstoffen en vitamines die je nodig hebt voor een gezonde zwangerschap, inclusief vitamine A. Eet een verscheidenheid aan groenten, fruit, volkoren granen en eiwitbronnen om ervoor te zorgen dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt

A(ha)! Een conclusie over vitamine A

Vitamine A is essentieel voor de gezonde ontwikkeling van je baby. Gelukkig zijn er tal van heerlijke voedingsmiddelen die je helpen om de aanbevolen vitamine A-inname te behalen. Vergeet niet om lever en leverproducten te vermijden, en overweeg supplementen alleen na overleg met je zorgverlener. Door te kiezen voor een uitgebalanceerd dieet nemen jij en je kleintje alvast een gezonde start samen.

Van je prilste kinderwens tot lang na de zwangerschap: MyFamily staat altijd voor je klaar met de juiste informatie. Keer op keer zorgen we voor een tijdige uitbetaling van je Groeipakket, zodat je kindje zorgeloos kan opgroeien.

 

Vraag vandaag je Startbedrag aan om ook deel te worden van onze familie.

Deze onderwerpen vind je misschien ook wel leuk

Voedingssupplementen

Voedingssupplementen en vitamines tijdens de zwangerschap

Lees meer
Foliumzuurtekort tijdens zwangerschap

Foliumzuurtekort tijdens de zwangerschap: symptomen en gevolgen

Lees meer
Calciumtekort tijdens zwangerschap

Calcium en zwangerschap: tekort herkennen en voorkomen

Lees meer