Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over het Groeipakket of startbedrag? Neem dan zeker een kijkje op deze pagina, wie weet staat jouw vraag er wel tussen.

 

 

Uitbetalingsactoren

  • Wat is het verschil tussen de 5 uitbetalers?
    Er is géén verschil tussen de uitbetalers wat betreft de uitbetaling van je Groeipakket. Het verschil zit in de bereikbaarheid en de snelheid waarmee elke uitbetaler antwoordt op jouw vragen. Bij MyFamily zijn we bereikbaar via loketten bij jou in de buurt, via telefoon, e-mail en videochat. Binnen de 24 uur krijg je een helder antwoord.
  • Welke uitbetaler van het Groeipakket kiezen?
    De uitbetaler van jouw Groeipakket mag je zelf kiezen uit vijf erkende organisaties: MyFamily, FONS, Parentia, Kidslife en Infino. Na 1 jaar aansluiting kan je wisselen van uitbetaler. De keuze is van toepassing voor alle kinderen binnen hetzelfde gezin. Sluit je hier aan bij MyFamily.
  • Hoe kan ik bij jullie terecht?

    Wij zijn maximaal bereikbaar voor jou en je gezin. Je kan ons bereiken via info@myfamily.be of 03 221 08 11. Je kan ook langskomen bij 1 van onze kantoren verspreid over heel Vlaanderen.

     

    Check onze contactpagina voor de openingsuren van jouw kantoor.

  • Waar kan ik mijn dossier inkijken?
    Heb je een Belgische identiteitskaart? Dan kan je makkelijk en veilig inloggen op ons online portaal. Vind je de informatie die je zoekt niet terug? Contacteer dan een van onze groeipakketcoaches, zij helpen je graag verder.

Startbedrag

  • Welke premies krijg je bij de geboorte?
    Bij de geboorte krijg je een premie van de Vlaamse overheid, het startbedrag van je Groeipakket. Dat bedraagt 1.238,78 euro. Na de geboorte krijg je automatisch maandelijks een Groeipakket met daarin alle onderdelen waar jij recht op hebt. Check hier hoeveel je zal ontvangen.
  • Wat is het startbedrag?
    Het startbedrag is een geboortepremie van de Vlaamse overheid. Elk kind krijgt 1.238,78 euro. Verwacht je een meerling? Dan krijg je voor elk kindje dat bedrag. Je moet het wel zelf aanvragen. Dat kan bij een van de vijf erkende Groeipakket-uitbetalers zoals MyFamily. Vraag het hier eenvoudig aan.
  • Wanneer moet ik het startbedrag aanvragen?
    Je kan je startbedrag aanvragen vanaf de vijfde maand zwangerschap. Dat doe je bij een van de vijf erkende uitbetalers, MyFamily is er daar een van. Vanaf de geboorte ontvang je dan automatische maandelijks een Groeipakket op jouw maat. Vraag hier jouw startbedrag aan.
  • Hoeveel bedraagt het startbedrag?
    Het startbedrag bedraagt 1.238,78 euro voor elke geboorte of adoptie in Vlaanderen. Krijg je een meerling? Dan ontvang je voor elk kindje dat bedrag. Na de geboorte betaalt de uitbetaler van jouw keuze automatisch het Groeipakket stipt en correct uit. Hoeveel hangt van jouw situatie af. Check het hier.
  • Wanneer wordt het startbedrag uitbetaald?
    Je kunt het startbedrag aanvragen vanaf je zesde maand zwangerschap. Je ontvangt het startbedrag dan ten vroegste twee maanden voor de vermoedelijke geboortedatum van je kind. Je krijgt het van de uitbetaler waar je jouw aanvraag deed. Je ontvangt daarna ook automatisch het Groeipakket van deze uitbetaler.
  • Waar kan ik het startbedrag aanvragen?
    Je kan jouw startbedrag aanvragen bij een van de vijf erkende Groeipakket-uitbetalers: MyFamily, FONS, Parentia, Kidslife en Infino. Iedereen betaalt hetzelfde bedrag uit. Bij MyFamily is het startbedrag aanvragen kinderspel dankzij dit handige online formulier.
  • Wie heeft recht op het startbedrag?
    Elk kind dat geboren of geadopteerd wordt in Vlaanderen heeft recht op een startbedrag van 1.238,78 euro. De Vlaamse overheid wil immers elk kind van in het begin alle kansen geven. Doe jouw aanvraag bij een van de vijf erkende uitbetalers, bijvoorbeeld MyFamily.
  • Hoelang duurt de uitbetaling van het startbedrag?
    Hoelang de uitbetaling van het startbedrag duurt, hangt van situatie tot situatie af. Als je de premie aanvraagt zodra je zes maanden zwanger bent, staat het bedrag ten vroegste twee maanden voor de vermoedelijke geboortedatum op je rekening. Doe dus zeker tijdig hier jouw aanvraag.
  • Hoe vraag ik het startbedrag aan?
    Je kan het startbedrag eenvoudig online aanvragen op de website van MyFamily zodra je zes maanden zwanger bent. Voeg een attest van je gynaecoloog of vroedvrouw of arts toe waarop staat dat je minstens vijf volle maanden zwanger bent. En hou het rijksregisternummer van de mama bij de hand.
  • Wat als mijn zwangerschap niet loopt zoals verwacht?
    Als je je kindje vroegtijdig verliest na een zwangerschap van minstens 180 dagen, kan je ook een Startbedrag ontvangen. Je kan bij de bevolkingsdienst van je gemeente een akte van aangifte van een levenloos kind opvragen. Bezorg ons deze akte.
  • Wat is het verschil tussen startbedrag, geboortepremie of kraamgeld?

    Het startbedrag is in Vlaanderen de nieuwe naam voor kraamgeld of geboortepremie. In Brussel en Wallonië spreken we nog steeds over kraamgeld of geboortepremie.

     

    Eigenlijk betekenen ze allemaal hetzelfde: het bedrag dat je ontvangt voor de geboorte van je baby om hem of haar een goede start te geven.

  • Hoe vraag ik een startbedrag aan voor mijn geadopteerd kindje?
    Je hebt recht op het startbedrag adoptie vanaf het kindje deel uitmaakt van jouw gezin, en het verzoekschrift tot adoptie bij de bevoegde rechtbank werd ingediend of vanaf datum van de buitenlandse beslissing tot plaatsing met het oog op adoptie. Lees meer over het startbedrag adoptie. Het aanvraagformulier voor het startbedrag adoptie vind je hier.

Groeipakket

  • Wat is een Groeipakket?
    Een Groeipakket is financiële steun die je kan aanvragen voor elk kind in Vlaanderen vanaf de zwangerschap. In een Groeipakket zit een startbedrag (1.238,78 euro), een maandelijkse basisbedrag (minstens 180,19 euro) en extra toeslagen aangepast aan jouw situatie. Perfect om je kinderen de beste start te geven.
  • Hoeveel bedraagt het basisbedrag?
    Het basisbedrag bedraagt 180,19 euro voor kinderen die geboren zijn na 1 januari 2019. Het basisbedrag in het Groeipakket is immers voor elk kind gelijk. Daar kunnen toeslagen bijkomen afhankelijk van jouw situatie. Zo krijgt iedereen wat die verdient. Bereken hier jouw bedrag.
  • Tot welke leeftijd kan je Groeipakket ontvangen?
    Je ontvangt een Groeipakket tot de leeftijd van 18 jaar zonder voorwaarden. Zodra je kind 18 jaar is, kan je enkel nog voorwaardelijk een Groeipakket krijgen. Lees hier tot wanneer jij recht hebt op een Groeipakket voor jouw gezin.
  • Wanneer wordt Groeipakket uitbetaald?
    Het Groeipakket wordt uitbetaald rond de 8ste van elke maand. Valt de 8ste op een feestdag of in een weekend? Dan ontvang je het Groeipakket op de werkdag ervoor. Een overzicht van alle uitbetalingsdata van dit jaar vind je hier.
  • Wie betaalt het Groeipakket uit?
    Het Groeipakket wordt uitbetaald door een van de vijf erkende Vlaamse Groeipakket-uitbetalers. MyFamily, Infino, KidsLife Vlaanderen, en Parentia zijn privaat. FONS is verbonden aan de overheid. Je mag zelf kiezen waar je jouw gezin aansluit. Ontdek hier waarom het een goed idee is om voor MyFamily te kiezen.
  • Wat zit er in het Groeipakket?
     

    Het Groeipakket bestaat uit:

    • Een startbedrag (1.238,78 euro)
    • Een basisbedrag
    • Een schoolbonus
    • Zorgtoeslag voor weeskinderen, pleegkinderen en kinderen met een ondersteuningsbehoefte
    • Een kinderopvangtoeslag, voor kinderen die naar de kinderopvang gaan
    • Een kleutertoeslag, voor 3 en 4 jarige kleuters
    • Een schooltoeslag
    • Een sociale toeslag, voor gezinnen die het financieel moeilijker hebben
  • Wie heeft recht op Groeipakket?
    Het antwoord is simpel: ja! Er zijn enkele basisvoorwaarden, maar eens je daaraan voldoet heb je recht op Groeipakket. Zo moet je wonen of werken in Vlaanderen. Daarnaast is het belangrijk dat je voldoet aan enkele voorwaarden over je verblijf en nationaliteit. Check de basisvoorwaarden hier.
  • Wat is het basisbedrag Groeipakket?
    Het basisbedrag in het Groeipakket is een maandelijks bedrag dat voor elk kind gelijk is. Voor kinderen geboren na 1 januari 2019 bedraagt dat 180,19 euro. Afhankelijk van jouw situatie komen daar al dan niet toeslagen bij. Zo krijgt iedereen een Groeipakket op maat. Bereken jouw Groeipakket hier.
  • Hoe ontvang ik een attest van het Groeipakket?
    Je kan heel snel en makkelijk een attest bij onze groeipakketcoaches opvragen. Dit doe je door ons een mail te sturen naar info@myfamily.be of door te bellen naar 03 221 08 11. Vind nog meer manieren om ons te contacteren.
  • Wie ontvangt het Groeipakket?
     
    Het Groeipakket wordt uitbetaald aan de ouder(s) of de opvoeder(s) van het kind. Woont de jongere alleen? Dan ontvangt hij of zij zelf het Groeipakket. Ben je in het bezit van een vonnis dat het Groeipakket toewijst aan één persoon, of is er sprake van exclusief ouderlijk gezag? Bezorg ons snel een kopie via info@myfamily.be
  • Wanneer ontvang ik het Groeipakket?
    Ten laatste op de 8ste van elke maand staat het Groeipakket op je rekening. Het bedrag dat je krijgt is eigenlijk het Groeipakket van de vorige maand. Een voorbeeld maakt het vast duidelijker: ten laatste op 8 mei krijg je het Groeipakket  voor april. We voorzien elke week een extra betalingsdag. Zo kan jij eventuele achterstallige bedragen toch snel kan ontvangen.
  • Ik wil mijn rekeningnummer waarop het Groeipakket wordt betaald, veranderen.
    Je kan heel eenvoudig het rekeningnummer wijzigen. Je vult het juiste formulier in en bezorgt ons dat ingevuld terug. Dat kan per mail naar info@myfamily.be of per post naar MyFamily, Brouwersvliet 4 bus 3, 2000 Antwerpen. Check even onze formulieren-pagina voor het juiste formulier.
  • Ik ben verhuisd. Waar kan ik mijn nieuw adres doorgeven?

    In principe hoef je hier niets voor te doen. Zodra de gemeente je adres wijzigde en de wijkagent bij jou is langs geweest, krijgen wij deze gegevens automatisch door via de Kruispuntbank.

     

    Verhuis je naar het buitenland of woon je al buiten België? Dan contacteer je ons. Samen zoeken we uit wat de gevolgen zijn voor je Groeipakket.

Toeslagen

  • Waar heb ik recht op als alleenstaande?
     
    Als alleenstaande heb je recht op een sociale toeslag en schooltoeslag in je Groeipakket als je gezinsinkomen onder een bepaalde drempel ligt. Als uitbetaler krijgen wij automatisch informatie over je (nieuwe) gezinssituatie en je gezinsinkomen, zodat we je de financiële steun kunnen bezorgen waar je als eenoudergezin recht op hebt.
  • Heb ik recht op een toeslag?
     
    Of je recht hebt op een toeslag in je Groeipakket hangt af van jouw situatie. Er bestaat bijvoorbeeld een sociale toeslag voor gezinnen met een laag inkomen of een zorgtoeslag voor kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeftes. In onze Groeipakket Calculator kan jij makkelijk checken op welk bedrag jij recht hebt.
  • Wat is een sociale toeslag in het Groeipakket?
    De sociale toeslag in het Groeipakket is een bijkomend bedrag om gezinnen die het financieel moeilijker hebben extra te ondersteunen. Het bedrag verschilt naargelang het inkomen van de ouders of opvoeders en de grootte van het gezin. Lees hier alle details.
  • Heb ik recht op eenoudertoeslag?
     

    Je hebt recht op een eenoudertoeslag als je een eenoudergezin bent, je jaarlijkse bruto belastbare gezinsinkomen lager is dan 40.187,19 euro en je een vast bedrag van 259,49 euro ontvangt voor kinderen geboren voor 1 januari 2019. In andere gevallen ontvang je mogelijk wel een toeslag in je Groeipakket.

     

    Zijn jouw kinderen geboren vóór 1 januari 2019 en ontvangen zij niet het vaste basisbedrag van 259,49 euro, of zijn zij geboren vanaf 1 januari 2019? In dat geval kom je niet in aanmerking voor de toeslag voor alleenstaande ouders. Echter, je kunt wel recht hebben op de reguliere sociale toeslag zoals vastgesteld door het Groeipakketdecreet, mits je voldoet aan de inkomensvoorwaarden.

  • Hoe vraag ik een zorgtoeslag aan?

    Verwittig ons wanneer je een onderzoek wenst naar de zorgtoeslag voor je kind. Wij dienen dan een dossier in bij Opgroeien, team Zoë. Hun medisch team onderzoekt de aanvraag, neemt een beslissing en laat dit aan jou en ons weten.

     

    Alle informatie over de zorgtoeslag vind je hier terug.

  • Waar kan ik terecht met vragen over de behandeling van mijn aanvraag zorgtoeslag?

    We hebben geen zicht op je aanvraagdossier. Dat wordt behandeld door Team Zoë van Agentschap Opgroeien. Met vragen kan je bij hen terecht:

     

    Via e-mail: zoe.info@kindengezin.be of via 02 533 13 41

     

    Ook als je nog geen formulieren ontving voor een evaluatie kan je contact opnemen met Agentschap Opgroeien.

  • Wie ontvangt de sociale toeslag bij een scheiding?

    Wij kijken naar de officiële gezinssituatie.

    • Wonen de ouders niet samen? Dan gaan we uit van co-ouderschap oftewel een gelijkmatig verdeelde huisvesting. Dan verdelen we de sociale toeslag eerlijk tussen de ouders. We bekijken het bedrag en het recht bij beide ouders apart binnen hun nieuw (samengesteld) gezin.
    • Kozen jullie niet voor co-ouderschap? Bezorg ons dan het vonnis. Wij kijken op basis daarvan hoe we de sociale toeslag verdelen.

Schooltoeslag

  • Hoeveel bedraagt de schooltoelage?
    Hoeveel de schooltoelage bedraagt, hangt onder andere af van jouw gezinsinkomen. De schooltoeslag in het Groeipakket vervangt de schooltoelage. Uitbetalers ontvangen automatisch de nodige gegevens en berekenen vervolgens waar jij recht op hebt. Je hoeft zelf niets aan te vragen. Nieuwsgierig? Bereken hier zelf hoeveel jij zal ontvangen.
  • Welke maand krijg je de studietoelage?
     
    Je krijgt de schooltoeslag binnen je Groeipakket tussen eind augustus en december. Elk uitbetaler betaalt de schooltoeslag zo dicht mogelijk bij de start van een schooljaar uit. Soms ontbreken de nodige gegevens, waardoor de uitbetaling trager gebeurt. Vandaar dat er voor die toeslag geen vaste uitbetalingsdatum is.
  • Betaalt MyFamily ook een studietoelage voor studenten in het hoger onderwijs?
    Neen, wij berekenen enkel de schooltoeslag voor leerlingen uit het kleuter-, lager en secundair onderwijs. Als je kinderen hoger onderwijs volgen, dan kan je een studietoelage aanvragen via de FOD Onderwijs.
  • Wat moet ik doen om de schooltoeslag te ontvangen?

    Je moet niets doen als je al Groeipakket ontvangt. Je krijgt de schooltoeslag automatisch op je rekening als je daar recht op hebt. Je krijgt deze toeslag jaarlijks tussen eind augustus en december.

     

    Woon je in Wallonië, Brussel of in het buitenland maar studeer je in Vlaanderen? Dan moet je een aanvraag indienen via online aanvraagformulier.

Studenten

  • Wat is een Groeipakket voor studenten?
    Het Groeipakket voor studenten ontvang je als je kind tussen 18 en 25 jaar oud is en aan bepaalde voorwaarden voldoet. Zo moet jouw student voldoende les volgen en niet te veel werken als jobstudent. We zetten hier alle voorwaarden op een rij.
  • Mijn kind werkt als jobstudent. Heeft dit invloed op mijn Groeipakket?

    De jongere krijgt sowieso Groeipakket (vroeger kinderbijslag) tot de maand van zijn 18de verjaardag. Tot dan heeft een studentenjob dus geen invloed op de bedragen van het Groeipakket.

     

    Daarna en tot zijn 25ste verjaardag, kan de student beperkt werken én toch verder een Groeipakket ontvangen onder bepaalde voorwaarden. Lees meer over werken als student.

  • Mijn kind gaat verder studeren. Heb ik nog recht op Groeipakket?
    Volgt je kind hoger onderwijs in een in België erkende organisatie? Dan blijf je een Groeipakket krijgen op voorwaarde dat je kind nog geen 25 jaar is. Je kind moet ingeschreven zijn in een erkende instelling voor hoger onderwijs voor minstens 27 studiepunten of in een diplomajaar zitten. Een diplomajaar is het academiejaar waarin studenten hun diploma kunnen behalen.
  • Heb ik nog recht op Groeipakket als mijn kind stopt met studeren?
    Schoolverlaters hebben nog 12 maanden recht op Groeipakket. Zolang hij of zij in de periode van 12 maanden niet meer dan 80u per maand werkt als werknemer, niet meer dan 600 uren per jaar werkt als jobstudent en niet is aangesloten als zelfstandige in hoofdberoep, blijf je Groeipakket krijgen.

Geen antwoord kunnen vinden?

Kun je na het lezen van deze veelgestelde vragen nog steeds niet vinden wat je zoekt? Neem dan contact met ons op via telefoon, e-mail of het contactformulier. Onze groeipakketcoaches helpen je graag verder en zorgen voor een snel antwoord.

contacteer ons