Uurverandering en baby’s: tips voor een soepele overgang

 

 

Jaarlijks verzetten we eind maart en eind oktober de klok een uur. Dan wordt het in het begin van de lente een uur later licht en een uur later donker. In het najaar werkt het dan weer omgekeerd. Als je een baby hebt, kan de overgang naar winter- of zomertijd een uitdaging zijn. Hoe beïnvloedt de uurwisseling je kleintje en hoe ga je ermee om? We delen enkele eenvoudige tips. 

 

 

Wat zijn winter- en zomertijd?

Winter- en zomertijd zijn twee tijdzones die we gebruiken om de daglichtperiode optimaal te benutten en energie te besparen. In de winter schakelen veel landen over naar standaardtijd, waarbij de klok een uur wordt teruggedraaid om ‘s ochtends vroeger daglicht te hebben. In de zomer zetten dezelfde landen de klok een uur vooruit, om ’s avonds langer van het daglicht te genieten. 

Waarom hebben sommige baby’s het lastig met de overgang?

Baby’s hebben nog geen volledig ontwikkeld gevoel van tijd zoals volwassenen dat hebben. Ze volgen hun eigen biologische ritme, vaak gebaseerd op slaap- en voedingscycli. Daarom kan een abrupte verandering van één uur je kindje echt van streek maken: 

  • Heeft je baby al een vrij regelmatig slaappatroon, dan kan één uur verschil zijn of haar slaap verstoren, wat leidt tot oververmoeidheid of een slecht humeur. 
  • Is je baby gewend om op specifieke tijden te eten, dan kan hij of zij hongerig en rusteloos worden als de voedingstijd met een uur wordt verschoven.

Een soepele overgang naar winter- of zomertijd: 4 gouden tips

Gelukkig zijn er ook manieren om de overgang soepeler te laten verlopen:

#1 Pas de bedtijd geleidelijk aan
Begin een paar dagen voor de uurwisseling het slaap- en voedingsschema van je baby lichtjes aan te passen. Verplaats bedtijden, dutjes en voedingen met 15 minuten per dag. Op deze manier kan je baby stapsgewijs wennen aan de nieuwe tijden.

 

#2 Zorg voor voldoende licht en duisternis in de kamer
Een rustige en verduisterde slaapkamer kan in de zomer helpen bij het in slaap vallen, zelfs als het buiten nog licht is. Het signaleert je baby dat het tijd is om te slapen. Omgekeerd: blijft het in de winter langer donker, steek dan vroeger een lichtje aan om je baby langzaam te wekken. 

 

#3 Let op de slaapsignalen van je baby
Iedere baby is anders, dus wees flexibel en volg de signalen van je baby. Is je kleintje nog niet klaar om te slapen of te eten op de ‘nieuwe’ tijd, dwing hem of haar dan niet. Dat heeft vaak het omgekeerde effect. 

 

#4 Hou vast aan je avondritueel
Elke avond dezelfde handelingen volgen zorgt ervoor dat je kindje sneller in slaapmodus geraakt. Eerst tanden poetsen, dan pyjama aan en dan nog een verhaaltje … hou daarbij altijd dezelfde volgorde aan. Kies wel voor rustgevende rituelen: filmpjes kijken op een tablet maakt je kleintje net weer actiever. 

 

Maak je vooral niet druk

De overgang naar winter- of zomertijd kan lastig zijn voor je baby. Hoewel de uurverandering de slaap- en eetgewoonten van je kleine schat behoorlijk in de war kan sturen, weet dat er manieren zijn om de overgang minder stressvol te maken. Met een beetje planning, geduld en liefde, zullen jij en je baby zich snel aanpassen aan de nieuwe routine. Succes!

Vraag het Groeipakket aan

Ieder gezin in Vlaanderen is uniek. We hebben allemaal onze eigen verhalen, passies en dromen. Toch is er ook iets dat ons verbindt: de wens om een warme omgeving te creëren voor onze kinderen. Daar draagt MyFamily graag aan bij. Vraag vandaag nog je Groeipakket aan, en word ook een deel van onze familie.

Deze onderwerpen vind je misschien ook wel leuk

Hoeveelheid slaap voor baby

Hoeveel slaap heeft je kind nodig?

Lees meer
Kinderkamer inrichten

Kinderkamer inrichten: zo combineer je praktisch en tijdloos

Lees meer
Kinderen onder stress

Kinderen onder stress

Lees meer