Bruno Van de moortel, communicatieverantwoordelijke van MyFamily: “De eindejaar- en cadeauperiode staat voor de deur. De MyFamily studie ‘wat kost een kind’ toont aan dat december de duurste maand is voor ouders. Bij tweedehands gaan duurzaamheid en betaalbaarheid hand in hand. Tweedehands babyspullen, zoals een park of een babybedje, zijn populair – zelfs bij een eerste kindje. Maar ook voor kledij en speelgoed is tweedehands geen ‘tweede keuze’. Er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals fopspenen en flesjes, die het vaakst nieuw gekocht worden.”
4 op de 10 jonge ouders verkiezen tweedehands (speelgoed) – onderzoek MyFamily
Antwerpen – 20 december 2024 – Aanstaande en jonge ouders durven voor duurzaam en betaalbaar te gaan. Dat blijkt uit een recent onderzoek van MyFamily, waarin 4 op de 10 jonge ouders aangeven bewust voor tweedehands speelgoed en kleding te kiezen. Het park en het babybedje zijn de meest populaire tweedehandse babyartikelen. De interesse van aanstaande ouders voor tweedehands materiaal is eigenlijk nog groter. Meer dan de helft van de aanstaande ouders verkiest tweedehands kledij en speelgoed voor hun kindje op komst. Grootouders geven het meest cadeaus. Dat blijkt uit onderzoek van MyFamily van oktober 2024 bij 477 jonge ouders met een kindje van max. 1 jaar en bij 403 aanstaande ouders.
Tweedehands is geen ‘tweede keuze’
Tweedehands is allang niet meer synoniem voor ‘tweede keuze’. Dat leren we uit dit onderzoek van MyFamily. Voor jonge ouders in Vlaanderen is het dé manier om hun gezin op een duurzame en betaalbare manier te voorzien van alles wat nodig is.
Bron: onderzoek van MyFamily (okt 2024)
|
Aanstaande ouders |
Jonge ouders |
---|---|---|
Park |
67,3% |
54,7% |
Babybedje |
54,3% |
41,7% |
Kledij |
51,7% |
40,7% |
Speelgoed |
54,1% |
39,4% |
Kinderwagen |
42,7% |
33,8% |
Babyfoon |
30,3% |
14,1% |
Flesjes |
6,0% |
7,6% |
Verzorgingsspullen |
12,0% |
7,1% |
Fopspenen |
0,7% |
1,5% |
Meer dan de helft van de aanstaande ouders willen tweedehands speelgoed en kledij
Opvallend: zelfs nog voor de geboorte van het eerste kindje denken aanstaande ouders al aan tweedehands. De interesse van aanstaande ouders voor tweedehands materiaal is eigenlijk nog groter dan bij jonge ouders.
“Tweedehands materiaal kan op heel wat interesse rekenen: zeker de grotere aankopen zoals een park of een bedje gebeuren tweedehands. Daarnaast is er het besef dat speelgoed en kledij maar een beperkte periode meegaan. Er is een mooi tweedehandsaanbod, of soms zijn er familiestukken, zoals een park of een bedje, dat in de familie of tussen vrienden wordt doorgegeven”, verduidelijkt Bruno Van de moortel, communicatieverantwoordelijke van MyFamily.
Grootouders de meest gulle gevers
Grootouders geven het meest cadeaus. Volgens bijna de helft van de jonge ouders (47,8%) geven zij de meeste cadeaus. Ook aanstaande ouders schatten in dat de grootouders het kindje het meest gaan verwennen met cadeaus (66%). Op de tweede plaats komen de ouders zelf, daarna de familieleden -andere familieleden dan de (groot)ouders- en de vrienden. Jonge ouders rapporteren meer cadeaus van familieleden (19,3%) dan dat aanstaande ouders dat op voorhand inschatten (12,4%).
Over het onderzoek van MyFamily
De jonge ouders zijn bevraagd via een mailing op 17 september, die verstuurd werd naar 10.086 Vlaamse ouders via mail en social media, allemaal gezinnen aangesloten bij MyFamily die in het laatste jaar een kindje verwelkomden. Er was geen incentive; toch hebben 477 respondenten de survey volledig ingevuld. 72,5% zijn mama’s, 27% papa’s en minder dan 1% meeouder. In totaal deden 477 jonge ouders mee aan dit onderzoek, net als 403 aanstaande ouders, die tussen 2 september 2014 en 13 oktober deelnamen aan een online bevraging op Meta en Tiktok in Vlaanderen. Ze hebben geen incentive gekregen om de survey in te vullen. 84% zijn mama’s, 15% zijn papa’s en 1% is meeouder.
Over MyFamily
MyFamily is één van de vijf erkende uitbetalers van het Groeipakket in Vlaanderen, vroeger gekend als de kinderbijslag. MyFamily wil gezinnen met kinderen alle kansen geven om succesvol op te groeien. De Vlaamse overheid ondersteunt gezinnen financieel via het Groeipakket met een maandelijks bedrag. MyFamily zorgt ervoor dat het stipt en correct op hun rekening staat.
Bovendien informeren we gezinnen proactief in begrijpbare taal over hun rechten en plichten. Daarnaast inspireren we gezinnen over alles wat met het gezinsleven te maken heeft. Zo kunnen zij focussen op wat echt telt: quality time met hun gezin.