logo
Reken voor jouw familie op MyFamilylogo

FAQ

Krijg je verdachte mails of berichten?

Wees alert want er circuleren phishingberichten omtrent de COVID-19-toeslag, zowel via whatsapp als via sms. We tonen je een paar voorbeelden van hoe zo'n bericht er kan uit ziet. (foto's van NB Floor)

phishing-sms
phishing-whatsapp

Tips:

  • Open een link of een bijlage in dergelijke berichten niet. Die kan leiden naar een onbetrouwbare site of kan virussen bevatten. Kijk aandachtig naar de URL van een link of het mailadres of telefoonnummer van de afzender.
  • Geef geen vertrouwelijke gegevens vrij. Een helpdesk of bank zal bijvoorbeeld nooit je wachtwoord per e-mail of telefoon vragen.
  • Vertrouw niet zomaar elk bericht blindelings. Een crimineel kan zich voordoen als een vriend of een gereputeerd bedrijf.
  • Verwijder een verdacht bericht meteen.
  • MyFamily communiceert nooit met een link via Whatsapp of per sms.

Meer info:

  • Safeonweb.be is een uitgebreide informatiebron. Hier vind je veel antwoorden en goede raad.
  • Cybersimpel.be bevat een specifieke pagina met enorm veel praktische informatie.

Welke informatie vind je in het MyFamily Portaal?

MyFamily Portaal is je digitale voordeur naar je Groeipakketdossier. Je verneemt hier op welke toeslagen je recht hebt en wanneer die worden betaald. Ook je documenten en gegevens zitten hier veilig opgeborgen.

In dit filmpje ontdek je alle hoeken en kieren van het portaal. Zoals je vast weet is 'Groeipakket' de naam voor de vroegere kinderbijslag.

Welke informatie vind je terug onder 'Groeipakketten'?

Hier vind je alle dossiers van de jongeren voor wie jij op 1 januari 2020 de “begunstigde” bent. Dit betekent dat jij voor deze jongeren het Groeipakket ontvangt.

Wil je info opvragen uit deze dossiers? Contacteer een expert uit het team dat jouw dossiers behandelt. Je ziet het e-mail adres in het portaal, rechts bovenaan de pagina.

Wie kan er informatie zien in het MyFamily Portaal?

Momenteel kunnen enkel begunstigden, dus personen die het Groeipakket ontvangen, informatie zien over het Groeipakket-dossier.

Hoe kan je de experts bij MyFamily contacteren die jouw dossier behandelen?

Klik op het e-mailadres dat je ziet in het portaal, rechts bovenaan de pagina. Je e-mail programma opent automatisch (da’s handig voor jou). Vergeet je dossiernummer niet te vermelden in je bericht (da’s handig voor ons).

Welke kinderen vind je terug in het overzicht onder 'Groeipakketten'?

Je krijgt toegang tot de informatie over de kinderen met zogenaamde 'actieve rechten en berekeningen'.

Kinderen met zo’n actief recht of berekening in de laatste 18 kalendermaanden zijn meteen zichtbaar in de lijst. Voor de gegevens van de andere kinderen klik je op de knop 'tonen'

laatste-18-maanden

Hoe kan je in het MyFamily Portaal zien wanneer het startbedrag voor je baby betaald wordt?

Je kan dit startbedrag – het vroegere 'kraamgeld' – ten vroegste 2 maanden vóór de vermoedelijke geboortedatum ontvangen. Is de betaling gebeurd, dan zie je dat in 'Mijn Groeipakketten'.

Wat is een basisbedrag?

Dit is het deel van het Groeipakket waarop je elke maand recht hebt. Het bedrag wordt uitbetaald samen met eventuele toeslagen. Je ontvangt het geld altijd rond de 8ste van de maand. Je krijgt altijd het geld van de vorige maand.

Bijvoorbeeld:

  • Rond 8 januari krijg je het Groeipakket (basisbedrag + eventueel andere toeslagen) van de december.
  • Rond 8 februari komt het Groeipakket van de maand januari.
  • Rond 8 maart ontvang je het Groeipakket van de maand februari
  • enzovoort, enzoverder,…

Welke bedragen vind je terug in het MyFamily Portaal?

Je ziet hier alle bedragen betaald sinds 1 januari 2020, plus de betaaldatum en het rekeningnummer waarop het bedrag is gestort.

Via de knop 'details' zie je het bedrag per kind en per type toeslag.

Op zoek naar informatie over 2019? De experts van MyFamily helpen jou graag verder. Je ziet hun e-mail adres rechts bovenaan de pagina.

Welke gegevens vind je terug onder 'Gegevens'?

Daarvoor kijk je in de map 'Mijn Gegevens'. Daar vind je de informatie die we nodig hebben om je dossier correct te beheren:

  • voornaam en naam
  • rijksregisternummer en geboortedatum
  • officieel adres
  • verblijfsadres (indien dat verschilt van het officieel adres)
  • eventuele contactgegevens die je aan ons bezorgde, zoals een telefoonnummer of e-mailadres

Wil je deze gegevens laten aanpassen? Trek dan een expert aan de mouw uit je MyFamily team. Dat kan op het e-mail adres dat je vindt rechts bovenaan de pagina.

Welke documenten vind je terug onder 'Documenten'?

Hier vind je de brieven die MyFamily je stuurde sinds 1 september 2020.

Heb je een attest of document nodig? Je expert bij MyFamily staat graag tot je dienst op het vertrouwde e-mailadres.

Wat zie ik bij 'Hulp Nodig'?

Drie dingen: 1) hoe kan je MyFamily contacteren, 2) de link naar je eBox en 3) de link naar de sociale media van MyFamily.

hulp-nodig

Wat is mijn eBox?

Dit is de digitale brievenbus van de overheid. Je vindt er niet alleen alle overheidsdocumenten, maar ook de documenten van MyFamily.

Een tip: activeer je eBox om onze boodschappen voortaan enkel langs de digitale snelweg te ontvangen – en zo het milieu te sparen. Dat kan via de knop 'Hulp nodig'.

Wat is 'Mijn Burgerprofiel'?

Op deze plek houdt de overheid alle administratie bij over jou. Je vindt een deurtje naar je Burgerprofiel in het MyFamily Portaal.

mijn-burgerprofiel

Hoe activeer ik mijn eBox via 'Mijn Burgerprofiel'?

Stap 1: ga naar het MyFamily Portaal, klik op 'Mijn Burgerprofiel' en vervolgens op 'Documenten (eBox)'.

stap1

Stap 2: geef je e-mailadres in en klik op 'toepassing koppelen'.

stap2

Stap 3: klik op 'akkoord' om je eBox te activeren.

stap3

Ziezo, klaar is kees. Je kan nu je berichten van de overheid veilig lezen via 'Mijn Burgerprofiel'.

stap4

Hoe kan je de online diensten van de overheid gebruiken zonder eID?

Dat kan eenvoudig door je te laten registreren in een registratiekantoor. Dat kan je vinden ergens in je streek, in een gemeente met een lokaal registratiekantoor. Je bent ook welkom in Brussel, bij de FOD Beleid en Ondersteuning – DG Digitale Transformatie.

Waar kan ik terecht met vragen over MyFamily?

We geven jou graag snel antwoord op info@myfamily.be.

info@myfamily.be | 03/221.08.11 | Brouwersvliet 4 bus 3, 2000 Antwerpen | Volg ons op:

Welkom bij de schooltoeslag consulent

Cookiebeleid

Cookies zorgen ervoor dat onze website gesmeerd draait. Je mag zelf kiezen welk van deze 'koekjes' jij lust. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Essentiele cookies:

Zonder kan de website niet werken. Daarom is het altijd nodig om deze te aanvaarden.

Statistische cookies:

Hiermee analyseert MyFamily het gebruik van deze website. Dat laat ons toe om deze continu te verbeteren.