Veelgestelde vragen

 

 

Uitbetalingsactoren

  • Wat is het verschil tussen de 5 uitbetalers?
    Er is géén verschil tussen de uitbetalers voor wat betreft de uitbetaling van je toegekende bedragen binnen het Groeipakket. Elke uitbetaler betaalt hetzelfde bedrag uit. Het verschil zit wel in de bereikbaarheid en de snelheid waarmee elke uitbetaler antwoordt op jouw vragen. Bij MyFamily zijn we bereikbaar via loketten bij jou in de buurt, via telefoon, e-mail en videochat. Binnen de 24 uur krijg je een helder antwoord, in mensentaal.

    Je mag volledig zelf je uitbetaler van het Groeipakket kiezen. Let wel: je keuze geldt voor 1 jaar, daarna ben je opnieuw vrij een nieuwe uitbetaler te kiezen.

    P.S.: Wil je graag een overzicht van de verschillen in Vlaanderen, Wallonië en Brussel? Dat kan via deze pagina.
  • Hoe kan ik bij jullie terecht?
    Wij zijn maximaal bereikbaar voor jou en je gezin. Je kan ons bereiken via info@myfamily.be (je krijgt een antwoord binnen de 24 uur) of 03 221 08 11 (maandag 8u-18u, dinsdag 8u-20u, woensdag en donderdag 8u-18u, vrijdag 8-16u). Wil je liever iemand spreken in persoon of via videochat? Dat kan voorlopig enkel op afspraak. Bel ons even, dan leggen we onze agenda’s naast elkaar.
  • Waar kan ik mijn dossier inkijken?
    Heb je een Belgische identiteitskaart? Dan kan je makkelijk en veilig inloggen op ons online portaal. Vind je de informatie die je zoekt niet terug? Contacteer dan een van onze Groeipakketcoaches, zij helpen je graag verder.

Startbedrag

  • Ik ben zwanger, hoe vraag ik het startbedrag aan?
    Je kan jouw Startbedrag hier tijdig aanvragen. Wij brengen daarna alles in orde. Het Startbedrag bedraagt 1.214,49 euro. Vanaf 2 maanden voor de vermoedelijke geboortedatum van jouw kindje ontvang je jouw centen op de rekening.

    Beval je in het buitenland?

    Ook dan onderzoeken wij graag je recht op het Startbedrag! Je kan de voorwaarden over Startbedrag in het buitenland hier nalezen, of stuur ons even een e-mail via info@myfamily.be dan kijken wij het voor jou na.
  • Wat als mijn zwangerschap anders loopt dan verwacht?
    Als je je kindje vroegtijdig verliest na een zwangerschap van minstens 180 dagen, kan je ook een Startbedrag ontvangen. Je kan bij de bevolkingsdienst van je gemeente een akte van aangifte van een levenloos kind opvragen. Bezorg ons deze akte.

    Wanneer je al een Groeipakket ontving voor je kind, betalen we dat tot en met de maand van overlijden.
  • Wat is het verschil tussen Startbedrag, geboortepremie of kraamgeld?
    Het Startbedrag is in Vlaanderen de nieuwe naam voor kraamgeld of geboortepremie. In Brussel en Wallonië spreken we nog steeds over kraamgeld of geboortepremie.

    Eigenlijk betekenen ze allemaal hetzelfde: het bedrag dat je ontvangt voor de geboorte van je baby om hem of haar een goede start te geven.
  • Hoe vraag ik een startbedrag aan voor mijn geadopteerd kindje?
    De persoon die het kindje adopteert, vraagt het Startbedrag adoptie aan. Adopteren jullie samen het kindje? Doe dan ook samen de aanvraag. Bezorg ons ook zeker een kopie van het verzoekschrift tot de binnen- of buitenlandse adoptie.

    Je hebt recht op het Startbedrag adoptie vanaf het kindje deel uitmaakt van jouw gezin, en het verzoekschrift tot adoptie bij de bevoegde rechtbank werd ingediend of vanaf datum van de buitenlandse beslissing tot plaatsing met het oog op adoptie. Lees meer over het Startbedrag Adoptie. Het aanvraagformulier voor het Startbedrag adoptie vind je hier.

    Adopteer je een kindje uit het buitenland dan gelden er andere regels. Dit wordt ook wel een buitenlands adoptie genoemd. De voorwaarden om het Startbedrag voor buitenlandse adoptie aan te vragen, lees je hier.

Groeipakket

  • Waaruit bestaat het Groeipakket?

    Het Groeipakket bestaat uit:

     

    • Het basisbedrag: 176,66 euro
    • De schoolbonus: 22,08 euro (0-4 jaar), 38,64 euro (5-11), 55,20 euro (12-17) en 66,24 euro (18-25)
    • Eventuele toeslagen, als extra ondersteuning:
    • Zorgtoeslag voor weeskinderen, pleegkinderen, kinderen met een ondersteuningsbehoefte
    • Sociale toeslag voor kinderen uit gezinnen met lagere inkomens
    • Participatietoeslag voor kinderen die naar de kinderopvang gaan of onderwijs volgen.
    • Kinderopvangtoeslag, Kleutertoeslag, Schooltoeslag

    Wil je alle details nalezen? Alle informatie vind je terug op deze pagina.

  • Hoe kan ik een attest van het Groeipakket ontvangen?
    Je kan heel snel en makkelijk een attest bij onze Groeipakketcoaches opvragen. Dit doe je door ons een mail te sturen naar info@myfamily.be of door te bellen naar 03 221 08 11. Vind nog meer manieren om ons te contacteren.
  • Wie ontvangt het Groeipakket?
    Het Groeipakket wordt uitbetaald aan de ouder(s) of de opvoeder(s) van het kind. Woont de jongere alleen? Dan ontvangt hij of zij zelf het Groeipakket.

    Ben je in het bezit van een vonnis dat het Groeipakket toewijst aan één persoon, of is er sprake van exclusief ouderlijk gezag? Bezorg ons snel een kopie via info@myfamily.be. Vergeet zeker niet je dossiernummer of rijksregisternummer te vermelden. Dan zorgen wij ervoor dat het Groeipakket op de juiste manier betaald wordt.
  • Wanneer ontvang ik het Groeipakket?
    Ten laatste op de 8ste van elke maand staat het Groeipakket op je rekening. Het bedrag dat je krijgt is eigenlijk het Groeipakket van de vorige maand. Een voorbeeld maakt het vast duidelijker: ten laatste op 8 mei krijg je het bedrag voor april. We voorzien elke week een extra betalingsdag. Zo kan jij eventuele achterstallige centjes toch snel kan ontvangen.

    Betaalt MyFamily jouw Groeipakket? Dan kan je snel en eenvoudig je betalingshistoriek bekijken via ons online portaal. Je kan inloggen op je eigen digitale dossier en daar de nodige informatie raadplegen.

    Heb je graag een overzicht van onze maandelijkse betalingen? Neem een kijkje op de pagina met uitbetalingsdata.
  • Ik wil het groeipakket op een ander rekeningnummer ontvangen. Wat moet ik doen?
    Heel eenvoudig. Je vult het juiste formulier in en bezorgt ons dat ingevuld terug. Dat kan per mail naar info@myfamily.be of per post naar MyFamily, Brouwersvliet 4 bus 3, 2000 Antwerpen. Check even onze formulieren-pagina voor het juiste formulier.

    Niet zeker welk formulier je moet gebruiken? Vraag het aan onze Groeipakketcoaches, zij helpen je graag.
  • Ik moet Groeipakket terugbetalen maar heb het geld daarvoor niet. Wat moet ik doen?
    Geen zorgen. Je kan een afbetalingsplan aanvragen. Als je het financieel even moeilijk hebt, dan kan je het bedrag in stukjes terugbetalen. Stuur een mailtje naar info@myfamily.be. Vermeld in het onderwerp ‘aanvraag afbetalingsplan’ en vermeld in de e-mail zelf je dossiernummer of Rijksregisternummer. Samen vinden we een oplossing.
  • Ik wil mijn nieuw adres doorgeven. Waar kan ik dat?
    In principe hoef je hier niets voor te doen. Zodra de gemeente je adres wijzigde en de wijkagent bij jou is langs geweest, krijgen wij deze gegevens automatisch door via de Kruispuntbank.

    Verhuis je naar het buitenland of woon je al buiten België? Dan contacteer je ons best even. Samen zoeken we uit wat de gevolgen zijn voor je Groeipakket.
  • Ik verhuis naar Wallonië, Brussel of naar het buitenland. Moet ik dit laten weten?

    Ja! Als je samen met je kinderen uit Vlaanderen vertrekt, dan heb je geen recht meer op het Groeipakket.

    Verhuis je naar een andere regio in België? Dan stuurt MyFamily je dossier door naar:

    Als je verhuist naar het buitenland, dan volg je de wetgeving die daar van toepassing is. Verwittig ons tijdig van je verhuis. Zo voorkom je vervelende terugvorderingen of inhoudingen op je kinderbijslag in het buitenland

  • Ik ben nieuw in Vlaanderen. Heb ik recht op Groeipakket?
    Elk kind dat in Vlaanderen woont (en er gedomicilieerd is), heeft recht op een Groeipakket. Kinderen zonder de Belgische nationaliteit, moeten een geldig verblijfsrecht voorleggen. Lees er meer over op myfamily.be/groeipakket.
  • Ik kom uit het buitenland, maar de gemeente kan me nog geen verblijfskaart geven. Krijg ik het Groeipakket?
    Begin bij het begin: vraag alvast je Groeipakket aan. Vaak geeft de gemeente jou dan toch een digitaal verblijfsdocument via e-mail. Bezorg ons dit document via info@myfamily.be. Wij kijken daarna wat de volgende stap is.

    Heb je de nationaliteit van een land binnen de Europese Unie? Dan moet je ons niets bezorgen. Na je aanvraag voor een Groeipakket, controleren wij jouw verblijfsrecht in de Kruispuntbank (het Rijksregister).
  • Ik kom uit het buitenland, maar de gemeente kan me nog geen verblijfskaart geven. Krijg ik het Startbedrag?
    Begin bij het begin: vraag alvast je Startbedrag aan. Vaak geeft de gemeente jou dan toch een digitaal verblijfsdocument via e-mail. Bezorg ons dit document via info@myfamily.be. Wij kijken daarna wat de volgende stap is.

    Heb je de nationaliteit van een land binnen de Europese Unie? Dan moet je ons niets bezorgen. Na je aanvraag voor een Startbedrag, controleren wij jouw verblijfsrecht in de Kruispuntbank (het Rijksregister).

Toeslagen

  • Hoe kan ik een zorgtoeslag aanvragen voor mijn kindje met een beperking?
    Elk kind met een specifieke ondersteuningsbehoefte kan een zorgtoeslag aanvragen. Of je recht hebt op een zorgtoeslag en hoeveel die bedraagt, hangt af van drie pijlers:

    Pijler 1: de lichamelijke of geestelijke gevolgen

    Pijler 2: de impact op het functioneren van het kind (leren, communicatie, mobiliteit, zelfzorg,…)

    Pijler 3: gevolgen voor de familiale omgeving

    Hoe weet ik of ik recht heb op een zorgtoeslag?

    Vraag raad aan de begeleider, het CLB, artsen of verzorgers. Zij kunnen goed inschatten of je al dan niet een zorgtoeslag kan krijgen. Begeleidt een multidisciplinair team je kind? Spreek er dan met hen over.

    Verwittig ons wanneer je een onderzoek wenst naar de zorgtoeslag voor je kind. Wij dienen dan een dossier in bij Opgroeien, team Zoë. Hun medisch team onderzoekt de aanvraag, neemt een beslissing en laat dit aan jou en ons weten.

    Alle informatie over de zorgtoeslag en hoe je deze moet aanvragen vind je terug op myfamily.be/zorgtoeslag.
  • Ik heb vragen over de behandeling van mijn aanvraag voor een zorgtoeslag. Waar kan ik terecht?
    We hebben geen zicht op je aanvraagdossier voor jouw zorgtoeslag. Dat wordt behandeld door team Zoë (Zorgtoeslagevaluatie) van het Agentschap Opgroeien. Met vragen kan je bij hen terecht:

    Via e-mail: zoe.info@kindengezin.be

    Via het nummer: 02 533 13 41

    Ook als je nog geen formulieren ontving voor een (medische) evaluatie kan je contact opnemen met het Agentschap Opgroeien.

    Voor alle andere vragen over jouw Groeipakket kan je terecht bij een van onze Groeipakketcoaches.
  • Waarom wordt de sociale toeslag berekend volgens het gezinsinkomen van twee jaar geleden?
    De sociale toeslag krijg je als je bruto belastbare gezinsinkomsten lager liggen dan een bepaald grensbedrag.

    Voor de berekening van de sociale toeslag gebruiken we de inkomsten van twee jaar geleden omdat deze inkomsten volledig en definitief zijn. Een overzicht van je totale gezinsinkomen krijgen we van de FOD Financiën op basis van je aanslagbiljet. De definitieve gegevens over je inkomsten zijn dus pas twee jaar nadien beschikbaar. Je inkomsten van 2019 kennen we dus pas in 2021.
  • Ik heb een laag inkomen, krijg ik (automatisch) een sociale toeslag?

    Je hoeft hiervoor niets te doen, makkelijk hé? Je recht op een sociale toeslag wordt automatisch toegekend op basis van de fiscale gegevens van twee jaar terug.

    Wanneer je een Groeipakket ontvangt voor je kinderen, kan je in aanmerkingen komen voor de sociale toeslag:

    • Als je gezinsinkomen lager ligt dan 36.325,76 euro bruto belastbaar per jaar
    • Als je minstens 3 kinderen hebt, waarvan minstens 1 kind geboren is na 31/12/2018, en het gezinskomen lager ligt dan 68.329,61 euro bruto belastbaar per jaar.

    Meer informatie over het bedrag en de toekenning vind je terug op myfamily.be/sociale-toeslagen.

  • Wie ontvangt de sociale toeslag bij een scheiding?

    Wij kijken naar de officiële gezinssituatie.

    • Wonen de ouders niet samen? Dan gaan we uit van co-ouderschap oftewel een gelijkmatig verdeelde huisvesting. Dat wil zeggen dat de kinderen afwisselend en even lang bij beide ouders verblijven. In dit geval verdelen we de sociale toeslag eerlijk tussen de ouders. We bekijken het bedrag en het effectieve recht bij beide ouders apart binnen hun nieuw (samengesteld) gezin.
    • Kozen jullie niet voor co-ouderschap? Bezorg ons dan het vonnis. Dat kan per mail naar info@myfamily.be of per post naar MyFamily, Brouwersvliet 4 bus 3, 2000 Antwerpen. Wij kijken op basis daarvan hoe we de sociale toeslag verdelen.

    Meer informatie vind je terug op myfamily.be/uit-elkaar.

Schooltoeslag

  • Betaalt MyFamily ook een studietoelage voor studenten in het hoger onderwijs?
    Neen, wij berekenen enkel de schooltoeslag voor leerlingen uit het kleuter-, lager en secundair onderwijs. Als je kinderen hoger onderwijs volgen, dan kan je een studietoelage aanvragen via de FOD Onderwijs.
  • Wat moet ik doen om de schooltoeslag te ontvangen?

    Krijg je al een Groeipakket? Dan moet je niets doen. Je krijgt de schooltoeslag automatisch op je rekening als je daar recht op hebt. Je krijgt deze toeslag jaarlijks tussen eind augustus en december.

     

    Sinds het schooljaar 2019-2020 betalen wij zelf de schooltoeslag uit voor kleuteronderwijs, lager onderwijs, secundair onderwijs, buitengewoon secundair onderwijs (BuSo) en HB05 Verpleegkunde

     

    Woon je in Wallonië, Brussel of in het buitenland maar studeer je in Vlaanderen? Dan moet je een aanvraag indienen via online aanvraagformulier.

     

    Let wel: De studietoelage voor het hoger onderwijs verloopt nog steeds via dienst onderwijs.

     

    Alle informatie over de voorwaarden en bedragen vind je op deze pagina terug.

  • Waarom wordt de schooltoeslag berekend volgens het gezinsinkomen van twee jaar geleden?
    De schooltoeslag krijg je als je bruto belastbare gezinsinkomsten lager liggen dan een bepaald grensbedrag.

    Voor de berekening van de sociale toeslag gebruiken we de inkomsten van twee jaar geleden omdat deze inkomsten volledig en definitief zijn. Een overzicht van je totale gezinsinkomen krijgen we van de FOD Financiën op basis van je aanslagbiljet. De definitieve gegevens over je inkomsten zijn dus pas twee jaar nadien beschikbaar. Je inkomsten van 2019 kennen we dus pas in 2021.

Studenten

  • Mijn kind verblijft en/of studeert in het buitenland. Wat met mijn Groeipakket?
    Als je kind (tijdelijk) in het buitenland verblijft, dan kan je toch recht hebben op Groeipakket. Neem best eens een kijkje op de pagina “Buitenland”. Daar vind je alle situaties en je mogelijk recht op Groeipakket terug.
  • Mijn kind gaat studeren. Geven alle hogere studies recht op een Groeipakket?
    Volgt je kind hoger onderwijs in een in België erkende organisatie? Dan blijf je een Groeipakket krijgen op voorwaarde dat je kind nog geen 25 jaar is.

    Je kind moet ingeschreven zijn in een erkende instelling voor hoger onderwijs voor minstens 27 studiepunten of in een diplomajaar zitten. Een diplomajaar is het academiejaar waarin studenten hun diploma kunnen behalen.
  • Mijn kind kan niet naar school. Heb ik nog recht op een Groeipakket?

    Kan je kind wegens ziekte niet naar school? Neem dan dadelijk contact met ons op en bezorg ons een medisch attest. Hieronder lees je in het kort de voorwaarden.

    Wordt je kind ziek tijdens het schooljaar?

    Dan behoud je het recht op Groeipakket als

    • tot uiterlijk 31 augustus van de schoolvakantie die volgt op het schooljaar waarin je kind ziek werd als je kind niet-hoger onderwijs volgt;
    • tot uiterlijk 30 september van de schoolvakantie die volgt op het academiejaar waarin je kind ziek werd als je kind hoger onderwijs volgt.

    Is je kind langer dan 6 maanden afwezig? Dan vragen wij het agentschap Opgroeien om een onderzoek om deze afwezigheid te wettigen.

     

    Kan je kind zich aan het begin of tijdens het schooljaar maar beperkt inschrijven door ziekte?

    Dan behoud je het recht op Groeipakket als

    • de behandelende arts attesteert dat je kind door ziekte niet in staat is meer lesuren te volgen of zich door ziekte pas laattijdig kan inschrijven en hierdoor niet voldoende lesuren kan volgen in het niet-hoger onderwijs;
    • de behandelende arts attesteert dat je kind door ziekte niet in staat is meer studiepunten op te nemen of zich door ziekte pas laattijdig kan inschrijven en hierdoor minder studiepunten kan opnemen in het hoger onderwijs.

     

    Kan je kind, jonger dan 21 jaar, zich door ziekte niet inschrijven voor een nieuw schooljaar en was je kind niet ziek tijdens het vorige schooljaar?

    Contacteer ons dan. Wij kloppen in jouw naam aan bij het agentschap Opgroeien voor een onderzoek van de onmogelijkheid om lessen te volgen. Is je kind nog geen 21 jaar? Dan vragen wij ook om het recht op een eventuele zorgtoeslag te onderzoeken.

    Wordt de onmogelijkheid lessen te volgens erkend, dan is er nog maximum een jaar recht op Groeipakket. Wordt een ondersteuningsbehoefte vastgesteld, is er tot de leeftijd van maximum 21 jaar onvoorwaardelijk recht op het basisbedrag van het Groeipakket en onder voorwaarden ook op een zorgtoeslag.


    Kan je kind, dat minstens 21 jaar is, zich door ziekte niet inschrijven voor een nieuw schooljaar en was je kind niet ziek tijdens het vorige schooljaar?


    Dan is er recht op een Groeipakket gedurende maximaal één jaar, op voorwaarde dat de jongere geen inkomensvervangende tegemoetkoming (IVT) krijgt. Een afwezigheid van meer dan zes maanden, moet altijd gewettigd worden door een dokter van het agentschap Opgroeien.

  • Mijn kind werkt als jobstudent. Heeft dit invloed op mijn Groeipakket?
    Om hun bank- of spaarrekening aan te vullen, willen veel jongeren wel wat bijverdienen tijdens hun studies. De jongere krijgt sowieso Groeipakket (vroeger kinderbijslag) tot de maand van zijn 18de verjaardag. Tot dan heeft een studentenjob dus geen invloed op de bedragen van het Groeipakket.

    Daarna en tot zijn 25ste verjaardag, kan de student beperkt werken én toch verder een Groeipakket ontvangen onder bepaalde voorwaarden. Lees meer over werken als student.

Schoolverlaters

  • Mijn kind stopt met studeren en gaat werken. Heb ik nog recht op een Groeipakket?

    Schoolverlaters hebben nog 12 maanden recht op een Groeipakket. Je hoeft je niet meer in te schrijven bij de VDAB als werkzoekende om je Groeipakket te krijgen. Maar we raden je wel aan om dit te doen. Zo’n inschrijving is namelijk belangrijk om een uitkering te kunnen krijgen! 

     

    Begint je kind te werken? Zolang hij of zij in de periode van 12 maanden niet meer dan 80u per maand werkt als werknemer, niet meer dan 600 uur per jaar werkt als jobstudent en niet is aangesloten als zelfstandige in hoofdberoep, blijf je een Groeipakket krijgen. (Tot en met 31/12/2022 was dit 475 uur)

     

    Tip: Laat ons weten wanneer je kind werkt via info@myfamily.be. Wij kijken dan na of je kinderbijslag blijft krijgen. En zo vermijden we dat je nadien centjes moet terugbetalen. 

     

    Lees meer over schoolverlaters.

Plaatsingen

  • Mijn kind is geplaatst in een pleeggezin.  Wie ontvangt het Groeipakket?
    Pleegzorg brengt MyFamily als uitbetaler van jouw Groeipakket op de hoogte van de plaatsing. Als een kind in een pleeggezin terechtkomt, krijgt het pleeggezin het Groeipakket (vroeger kinderbijslag).

    Bovendien kan een pleegkind een extra zorgtoeslag krijgen. Lees meer over de pleegzorgtoeslag.
  • Mijn kind is geplaatst in een instelling. Wie ontvangt het Groeipakket?
    Als je kind in een instelling verblijft, dan betalen we 2/3de van het Groeipakket (vroeger kinderbijslag) voor het kind aan de instelling of het agentschap dat verantwoordelijk is voor de plaatsing. De rest van het bedrag (1/3de dus) kunnen we betalen aan de begunstigde(n), een specifieke persoon of op een geblokkeerde rekening op naam van het kind. Dat is afhankelijk van de situatie van het kind. Op basis van de ontvangen gegevens van de instelling zal jouw Groeipakketcoach het nodige doen in jouw dossier.

    Vragen over het Groeipakket bij een verblijf in een instelling? Contacteer een Groeipakketcoach.

 

Nog vragen over je Groeipakket?

Aarzel niet om ons te contacteren via mail, telefoon, .. Wij helpen je graag.
contacteer ons