Zomervakantie in tijden van corona: gezinnen vertellen

Enkele oprechte getuigenissen van mama’s en papa’s van MyFamily.

Hoe ziet de zomervakantie eruit?

Heel wat maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan verspoelen stilaan. Niettemin ziet de zomervakantie er voor heel wat gezinnen helemaal anders uit dan andere jaren. En nadat jouw kroost al zo’n 3 maanden bijna non-stop thuis is, is die zomervakantie ongetwijfeld extra uitdagend 😉 Hoe ziet de zomervakantie eruit voor gezinnen? Gaan ze op vakantie of blijven ze thuis? Wij vroegen MyFamily gezinnen om hun verhaal te delen. #vanfamiliesvoorfamilies.

“De maatregelen deden ons inzien dat tijd met ons gezin zo belangrijk is”

Janna

Normaal gaan we de vakantie in met een volle agenda en geen gevoel van angst.

Dit jaar is toch een beetje anders. We zijn niet bang, maar zijn toch wat op onze hoede. Die normaal o zo volle agenda is nu veranderd naar een paar bezette dagen. De etentjes die we normaal zo graag doen worden beperkt, de vrienden die we anders zien worden gespreid. Uitjes moeten we vanaf nu plannen en het spontane is er toch wel af.

De corona-maatregelen deden ons ook inzien dat tijd met ons gezin ook zo belangrijk is. Niet moeten rushen, geweldig! We nemen nu dus veel met een dag, en we zien wel waar het ons brengt. We genieten van een filmpje samen of aperitieven in huis met z’n 5. Een heerlijke wandeling of eens naar de lokale openluchtspeeltuin, dat zijn nog wel dingen die we last minute kunnen bepalen.

Ik denk dat de lockdown ons leven wel veranderde. Sommige dingen in goede zin, andere misschien, allicht waarschijnlijk in iets minder goede zin. Maar samen slaan we ons er wel door. Het kan, het moet. Samen. ❤️

P.S.: Mama Janna heeft een Instagram pagina die je hier kan bezoeken.

“Net omdat dit een minder toeristisch plekje is, hebben we daarvoor gekozen”

Tahmina

Normaal gezien zijn we gewend om verre vakantieoorden op te zoeken, maar dit jaar dachten we aan een vakantie dichterbij huis.

We hebben gekozen voor Zuid-Spanje, nabij Almería. Daar hebben we voor twee weken een villa met een grote tuin en zwembad. Net omdat dit een minder toeristisch plekje is, hebben we daarvoor gekozen. We kunnen thuis blijven zonder ons te vervelen, de stad is klein en lokt geen massatoerisme. We zijn op dat vlak dan blij dat we niet teveel in contact komen met anderen. Qua activiteiten zijn de kinderen redelijk snel tevreden. We dachten aan zwembadspelen, gaan fietsen in de buurt, kamperen in de tuin, zoveel mogelijk van de buitenlucht en de zon genieten. Ze hebben een moeilijk jaar achter de rug dus we gaan hen vooral laten doen waar zij zin in hebben, voor zover het mogelijk is uiteraard.

“Zeker niet te ver met de kindjes”

Valerie, mama van Arnaud, Amandine en Gabriël

Wij hadden al één jaar geleden beslist om dit jaar niet weg te gaan op vakantie. Waarom? Omdat het niet zo leuk was om met de drie kinderen in de auto te zitten! Dus wij blijven in ons mooi huis, met de tuin. Wij gaan zeker wat rondlopen. Bijvoorbeeld een dagje naar de dierentuin, naar Walibi, naar zee, naar de Ardennen, Nederland, misschien ook een dagje naar Parijs… Maar zeker niet ver met de kindjes.

P.S.: Hier vind je praktische tips voor autoritten met peuters en kleuters.

“We maakten een lounge met paletten om het thuis gezellig te maken”

Martine

Gezien ik een alleenstaande mama ben van vijf kinderen, waarvan twee op de hogeschool en nog een in het secundair, zit vakantie er voor ons al jaren niet meer in. Ik onderging pas drie zware operaties in mijn buik. Hierdoor is onze zaak nog niet open. Door de corona-maatregelen hebben we bovendien minder inkomsten, waardoor iemand in dienst nemen niet te betalen is. Maar we hebben elkaar en we proberen het thuis leuk te maken. We maakten ook een lounge met paletten om het thuis gezellig te maken. Goedkoop en mooi!

“In ieder geval, ons vervelen zal niet gebeuren”

Adina

Dit jaar hadden we twee weken Roemenië gepland in augustus, omdat een groot deel van mijn familie en vrienden daar wonen en ik er ook afkomstig van ben. Maar sinds corona is dat niet echt mogelijk. Dus gaan we uitslapen, wandelen met ons zoontje, het lopen oefenen (hij kan het wel, maar durft nog niet helemaal) en mijn ouders in Hoboken (Antwerpen) bezoeken. We vinden wel iets om te doen. Begin augustus gingen we normaal ook wel eens naar de Lokerse Feesten. Maar die zijn ook geannuleerd. In ieder geval, ons vervelen zal niet gebeuren deze zomervakantie.

“Minder activiteiten, maar een even leuke vakantie”

Marina

Als vakantie gaan wij enkel op daguitstap in buitenlucht. Mijn jongste zoon kan een weekje op vakantie via mijn ziekenkas, om veel avonturen te beleven en om met leeftijdsgenoten te zijn. Er wordt goed gescreend of je gezond bent voordat je mag vertrekken. Mijn grote dochters gaan onder elkaar naar een pretpark. Met mijn jongste kids ga ik zelf naar de dierentuin. Voor de rest is het ons thuis en in de buurt amuseren.

Mijn vakantie ziet er anders uit omdat ik risicopatiënt ben. Normaal gaan we ook naar de zee, maar dit jaar doen we dat niet. De bioscoop stel ik ook uit. Ook naar een zwembad gaan doen we voorlopig niet. Er zijn minder activiteiten te doen, maar ik denk dat we een even leuke vakantie kunnen hebben. Mijn kinderen hebben co-ouderschap en hun papa heeft een zwembad staan voor warme dagen. De kinderen kunnen zich dus nog altijd amuseren.

Enkele tips voor een geslaagde staycation.

“Het is spannend om te vertrekken, maar we kijken er naar uit”

Stephanie, mama van Thyas

Wij vertrekken 20 juli naar Honfleur in Frankrijk voor vier dagen. Ons zoontje zal dan 12 weken oud zijn. Het is de eerste keer dat we op reis gaan met een kleintje en met de auto. Het is naar een huisje dat we zullen huren. Veel voorbereidingen en alles opschrijven. Het gevoel is dubbel door het coronavirus, als je jezelf maar al aan de maatregelen houdt. Zelf neem ik Dettol mee. Het is wel spannend om te vertrekken, maar we kijken er naar uit.

“Ik raad iedereen aan om de vakantie in België door te brengen”

Rachid

Het is waar dat deze zomervakantie totaal anders is dan de vorige. De reden is het coronavirus. Mijn familie en ik hebben beslist om onze vakantie op verschillende plaatsen in ons land België door te brengen. Omdat het vol zit met zeer aantrekkelijke toeristische plaatsen. Ik raad iedereen dan ook aan om de vakanties in België door te brengen.

“Geniet van je gezin in plaats van te denken aan wat niet kan”

Lucie, mama van 5 kinderen

Wij hebben geen bepaalde activiteiten gepland, wegens een operatie die ertussen valt. We hebben ook geen vakantie gepland omdat ik 2 maanden niet heb kunnen werken door het coronavirus, en omdat het financieel niet haalbaar is dit jaar wegens de rekeningen die wél zijn blijven komen😅 Ook moeten de kinderen nog nieuw materiaal hebben voor school en met 5 kinderen is dat geen goedkoop dagje. Voor de rest heb ik vooral de tip, en ons eigen plan: geniet van je gezin in plaats van te denken aan wat er dit jaar niet kan.

“Kinderen horen een zorgeloos leven en zorgeloze zomer te hebben”

Kelly, mama van 4
Onze zomervakantie gaat als volgt. Ik ben mama van 4 kinderen tussen 6 en 11 jaar oud. ‘Lekker pittig’ zie ik je denken en dat klopt helemaal. 2 kinderen zijn ook speciaal behoevend, dus daar komt heel wat bij kijken. De kleinste gaat naar de onthaalmama en de rest naar de vakantie-opvang want ja, ook wij moeten werken. De bedoeling is dat we eens naar Plopsa de Panne kunnen gaan. Verder zullen we het leuk maken in de tuin. Want ze zeggen wel, je kan dit of dat terug gaan doen, maar dan zit je nog met al die regeltjes.

De kinderopvang gaat gelukkig wel door, anders was het nog eens 2 maanden thuis zitten. En dat trekt mijn portemonnee niet. Niettemin begon de eerste week opvang slecht. Mijn kinderen werden er gekleineerd net als ik. Voor al zeker 1 van de kids heb ik een andere oplossing kunnen voorzien. Het oudste speciaal behoevend kindje kan zijn mannetje gelukkig wel staan. Ik wil maar aantonen hoe erg mensen kunnen zijn. Kinderen horen een zorgeloos leven en een zorgeloze zomer te hebben. Nu hoop ik maar dat de zomer voor de kinderen een beetje leuk gaat zijn en dat de mensen een beetje meevallen.

“Niets gepland deze zomer, omdat zij toch heel klein is”

Olga, kersverse mama

Ons leven veranderde met de geboorte van onze dochter. We passen ons volledig aan haar aan, omdat we willen dat ze gelukkig en gezond opgroeit. We hadden niets gepland voor deze zomervakantie, omdat zij toch heel klein is. Maar in het weekend willen we graag op een warme dag naar het strand. Ook in het weekend gaan we naar parken en doen we picknicks. Tot nu toe is dit genoeg voor zo’n jonge leeftijd.

“Onze inspanningen belonen met een minitrip naar Frankrijk”

Danielle

Het is een heel moeilijk jaar geweest. Als single mama heel wat uitdagingen. Ieder zijn plaatsje vinden na een scheiding, aanpassingen op school met het coronavirus, andere regelingen en veiligheidsmaatregelen toepassen,…

Toch willen wij al onze inspanningen belonen met een minitrip naar Frankrijk met de auto. Dit was er nog niet van gekomen. Mijn broer werkt samen met zijn echtgenote op een domein in Frankrijk waar ze normaal trouwfeesten organiseren. Op enkele kilometers daarvan heb ik een hotelletje geboekt om samen met de kinderen van de natuur te genieten en alvast paard te rijden. Mijn dochter Julie kan niet wachten om deze ervaring mee te maken. De zoon Gil is wat onverschillig, maar eens hij er is ben ik er zeker van dat als het tijd is om terug naar huis te gaan hij ook een traantje zal laten. We gaan ook de tuinen van Monet bezoeken. Maandag waag ik de kans om dit te koppelen aan familiebezoek. Het verhaal wordt vervolgd dus…😉

Hoe ziet jouw zomervakantie eruit?

Zin om jouw ervaring te delen? Bezorg ons jouw getuigenis via een klik op de knop hiernaast. Wij horen graag hoe jouw gezin deze vakantie gaat beleven.

Getuigenis verzenden

Deze onderwerpen vind je misschien ook wel leuk