Ochtendmisselijkheid, het hoort erbij zeker?

Heerlijk, een klein wondertje dat in je baby groeit! 9 maanden reikhalzend uitkijken naar het moment dat je jouw kleintje voor het eerst in de armen kan houden. Jammer genoeg hebben veel zwangere vrouwen tijdens hun zwangerschap ook last van het bekendste kwaaltje (of zeg maar kwaal) der kwalen tijdens deze periode: ochtendmisselijkheid. Wij hopen dat je er niet té veel last van hebt, maar geven graag enkele tips om die misselijkheid wat tegen te gaan.

Heb jij je Startbedrag al aangevraagd? Je hebt recht op € 1.122 voor je kindje.

Startbedrag aanvragen

Dit kan je tegen ochtendmisselijkheid doen

Tips tegen ochtendmisselijkheid

  • Veel tips zitten hebben te maken met voeding
    • Eet veel kleine maaltijden in plaats van één grote. Zo heeft je lichaam namelijk minder moeite om je maaltijden te verwerken. En heb jij minder kans op misselijkheid. Door veel kleine maaltijden te eten blijf je ook verzadigd gedurende de dag.
    • Gezonde tussendoortjes mag je altijd eten!
    • Vermijd te pikant, vettig of zoet eten. Zelfs als je niet zwanger bent kan zulke voeding op je maag liggen. Probeer dit tijdens je zwangerschap daarom (zo veel mogelijk) te vermijden als je last hebt van ochtendmisselijkheid. Met mate, want zo’n stuk pizza kan je geen 9 maanden missen hé 😉
    • Een droge koek is dé redding: denk maar aan een rijstwafel, een maïswafel, een droge zoete zoek, …
    • Veel water drinken! Probeer zeker 1,5 à 2 liter water per dag te drinken.
    • En heb je al eens gember geprobeerd? Gember kan mogelijk helpen bij zwangerschapsmisselijkheid. Er is geen gefundeerd wetenschappelijk bewijs, maar veel aanstaande mama’s geven wel aan dat het helpt. Koop bijvoorbeeld een stuk verse gember in de supermarkt, en voeg enkele vers gesneden stukjes toe aan je thee. Laat het enkele minuten trekken, het kan ook zonder thee, en drink nadien rustig op.
  • Vermijd vervelende prikkels: Denk maar aan een zwaar parfum, een felle voedselgeur, … De parfumerie of de frituur toch even laten voor wat het is, en beroep doen op je partner of vrienden die er wel iets voor je kunnen halen.
  • Rust rust rust: Heb je nood aan een dutje? Doen! Rusten kan je ochtendmisselijkheid wat doen afnemen. En hé mama in spe, je mag eten voor twee dus mag je ook rusten voor twee 😉 Laat je partner het eten maar eens wat vaker maken, naar de bakker gaan of die strijkmand verwerken.
  • Vraag raad aan je arts of apotheker: Blijf je nog steeds misselijkheid? Ga dan eens langs je huisarts of langs de apotheker. Zij kunnen je verder adviseren.
  • Extra tips? Neem eens een kijkje op ons uitgebreid blogbericht over ochtendmisselijkheid.

Wil je meer inspiratie? Bezoek dan ook zeker ons YouTube kanaal!

Vergeet je Startbedrag niet

Je hebt recht op een bedrag van € 1.122 voor je kindje. Daarmee geef je jouw kleine spruit al van bij het begin een mooie start in het leven. Via de knop hiernaast kan je jouw Startbedrag meteen in orde brengen.

Deze vlog kwam tot stand in samenwerking met Mama Baas

Op de hoogte blijven over MyFamily? Meld je aan: