Het slaappatroon van jonge kinderen is nog in volle ontwikkeling. Voor hen is de nacht hét uitgelezen moment om al hun nieuwe ervaringen te verwerken – een hele uitdaging alleen in dat bedje. Onregelmatige slaapritmes zijn dus normaal, maar het kan natuurlijk nooit kwaad om extra aandacht te besteden aan de slaaphygiëne van je kind. Deze tips helpen je op weg.

Hoeveel slaap heeft een kind nodig?

Voor volwassenen is de regel eenduidig: gemiddeld 8 uur per nacht. Voor kinderen ligt het moeilijker, omdat het aantal uur afhangt van de leeftijd. Zo hebben pasgeboren baby’s (tot 3 maanden oud) nood aan gemiddeld 16 à 20 uur slaap per dag. Bij zuigelingen is dat nog 13-14 uur; bij peuters 12-13 uur en bij kleuters 10-11 uur. Op de lagere school daalt dat naar 9-10 uur.

Evolueren naar een vast slaappatroon

Jonge kinderen die vroeg gaan slapen en pas ontwaken na een ononderbroken nachtrust: het is de droom van elke ouder. In die levensfase verloopt de evolutie naar een vast slaapritme echter zelden van een leien dakje. Ze hebben nog geen tijdsbesef en kunnen hun eigen vermoeidheid nog niet zo goed inschatten (het bekende “Maar ik ben nog niet moe!”).

Niet alle kinderen hebben evenveel slaap nodig, en ook het slaapritme kan onderling verschillen, net zoals bij volwassenen. Merk je dat je kind ’s morgens nog zó moe is dat je hem wakker moet maken? Of is hij erg prikkelbaar of gespannen? Dan heeft hij wellicht meer slaap nodig.

Vlotte slaper of niet, investeren in een gezonde slaaphygiëne is sowieso geen overbodige luxe. De onderstaande tips kunnen je daarbij helpen.

Evolueren naar een vast slaappatroon

Tip 1: Zorg voor een goede slaaphygiëne

Een goede slaaphygiëne is de beste manier om problemen te voorkomen. Begin met de slaapkamer: die is bij voorkeur donker, stil en niet al te warm. Een temperatuur van 18 graden is ideaal.

In slaap vallen gaat gemakkelijker als je kind overdag voldoende beweegt en veel water drinkt. Merk je dat je kind moe wordt? Stop het dan meteen in bed. Zorg daarbij voor een vast ritueel en wijk daar niet van af: tanden poetsen, het bedje in, verhaaltje voorlezen, slaapzoen… Zet eventueel een beker water klaar, voor het geval je kind ’s nachts dorst heeft.

Tip 2: Gebruik beloningen, geen straffen

Je kan perfect beloningen koppelen aan het slapengaan en het ochtendritueel. Geef een compliment als je kind in bed blijft liggen en braaf probeert om in slaap te vallen. Blijft hij onrustig? Verzeker hem dan dat je in de buurt blijft, en begin bijvoorbeeld het speelgoed in de kamer op te ruimen. Zo stel je je kind gerust, want hij kan je horen en weet dat je er nog steeds bent.

Geef je kindje geen straf als het niet wil gaan slapen, want dat maakt het slaapproces te zwaar beladen. Laat hem gerust even roepen of huilen in de slaapkamer (hoe hartverscheurend dat soms ook is); als je meteen lieve en troostende woorden aanbiedt, leert je kind dat je zijn geschreeuw beloont. Komt je kind weer naar beneden? Breng hem dan, zonder al te veel discussie, terug naar de slaapkamer en zeg iets als “Ik zou het heel fijn vinden als je nu je ogen sluit.”

Tip 3: Gebruik jullie fantasie

Vergeet niet dat jonge kinderen gevoelig zijn voor fantasie. Ze lezen graag sprookjes, zijn bang van het monster onder hun bed, zien spoken zweven achter hun gordijnen… Het is belangrijk dat je de realiteit bevestigt, maar geef fantasie ook zeker een eigen plek.

Inspiratie nodig? Gelukkig bestaan er heel wat leuke boekjes die je kunnen helpen, zoals “Nocturno – droomrecepten”, “Droomavonturen”, “Droomwolken” en “Droomsterren” (Rosalinda Weel), “Als ik ’s avonds slapen ga” (Marjan van Zeyl) en “Het buitengewone slaapboek van Tattoe en Pattoe” (Aino Havukainen en Sami Toivonen).

Gebruik jullie fantasie

MyFamily wil ieder gezin in Vlaanderen helpen om een liefdevolle, warme omgeving te creëren waarin kinderen veilig kunnen opgroeien. Dat doen we door het Groeipakket vlot en correct uit te betalen. Wil jij ook een deel worden van onze familie? Vraag vandaag nog je Groeipakket aan.

Op de hoogte blijven over MyFamily? Meld je aan: