Ieder zijn slaapritme

Net als volwassenen hebben niet alle kinderen evenveel slaap nodig en is het slaapritme van elk kind verschillend. Om goed te functioneren zouden ze tussen enkele grenzen moeten vallen.

Maak je echter niet te snel ongerust als jouw kind een beetje afwijkt. Elk kind is anders en een ander ritme hoeft niet altijd verkeerd te zijn. Kinderen die vroeg gaan slapen, dat is natuurlijk de droom van elke ouder. Maar de waarheid is, zoals met alles wat met kinderen en ouders te maken heeft: bij sommigen lukt dat beter dan bij anderen.

bel

Moeilijke slaper-alarm

Heb je echt een moeilijke slaper in huis? Wees er maar zeker van, je bent niet de enige die ’s nachts geregeld uit zijn slaap wordt gehouden door zijn kroost. Het is zo dat vooral in de kindertijd de ontwikkeling naar een vast slaappatroon vaak met horten en stoten verloopt. Kinderen zien veel nieuwe dingen op zich afkomen, dus het kan niet anders dan dat ze dat allemaal ‘s nachts moeten verwerken. En net dan moeten ze het zonder mama en papa in de directe buurt stellen.

Een kind heeft ook pas als kleuter besef van tijd, waardoor een nacht soms eindeloos lang lijkt te duren voor zo’n uk. Laat staan dat een kind al in staat is om zijn of haar eigen vermoeidheid goed te kunnen inschatten (zoals een volwassene). ‘Maar ik ben nog niet moeeeee!’ Klinkt bekend?

Hoe weet je of je kind te weinig slaapt?

Je kan natuurlijk de uren tellen dat je kind slaapt, maar wat jij te weinig vindt, kan wel genoeg zijn voor hem of haar. Of andersom, wat genoeg lijkt, kan voor jouw kind toch nog onvoldoende zijn.

Dit zijn enkele eenvoudige signalen waarop je kan letten:

  • Je moet je kind ‘s morgens wakker maken.
  • Je kind valt op school in slaap.
  • Je kind gedraagt zich stout.
  • Je kind is hyperactief.

In vier stappen naar een schone sla(a)p(st)er

Met een aantal goede slaapgewoonten en een positieve reactie op het slaapgedrag, kom je al een heel eind. En slechte slaappatronen zijn nog om te keren, wees gerust.

STAP 1: Voorkomen is beter dan genezen. Een goede slaaphygiëne is de beste manier om problemen te voorkomen.

  • Hoe ritmischer en regelmatiger je leven verloopt, hoe beter je slaapt. Merk je dat je kind moe wordt, stop het dan meteen in bed.
  • Een goede slaapomgeving is belangrijk: kies een donkere, niet te warme (18 graden is optimaal) en stille ruimte.
  • De slaapkwaliteit hangt ook samen met het bed van je kind en de omgeving waarin het staat.

STAP 2: Weet wat je wilt en zég wat je wilt. Kinderen willen duidelijkheid, dus zo duidelijke mogelijk wat er zal gebeuren als je kind doet wat je vraagt.

STAP 3: Houd een slaapdagboek bij. Elke dag vijf minuutjes ’s morgens en vijf minuutjes ’s avonds. Na een goede week zou een patroon duidelijk moeten worden.

STAP 4: Aan de slag!

Extra slaaptips

Ten einde raad met een slecht (in)slapende ukkepuk, dat kan dus snel tot de verleden tijd behoren. We geven je nog enkele extra tips voor succes mee.

  • Zorg ervoor dat je kind overdag voldoende beweegt en veel drinkt.
  • Zorg voor een vast ritueel bij het slapengaan. Leg op voorhand het uur vast en wijk er niet van af. Bijvoorbeeld: tandjes poetsen, in bedje, verhaaltje voorlezen, slaapzoen, …
  • Leg je kind te slapen in een geruststellende kamer. En laat het (iets oudere) kind mee kiezen hoe het er gezellig wordt.
  • Als je kind roept om mama of papa, ga er niet te snel op in. Je mag hem of haar gerust even laten roepen/huilen. Meteen troosten, geeft aan dat je het gedrag beloont.
  • Als je kind weer naar beneden komt, reageer zo min mogelijk. Breng hem of haar met zo weinig mogelijk discussie opnieuw naar de slaapkamer en zeg slaapwel. Zeg eventueel dat je het fijn vindt als het de oogjes nu sluit.
  • Zet een bekertje water voor de dorstige slapertjes.
  • Je kunt beloningen koppelen aan het slapengaan. Slapen laten samenhangen met straffen maakt het te beladen.
  • Het belonen kan je ook toepassen op het ochtendritueel en het in bed blijven liggen. Zorg dan ook dat je kind zich even kan bezighouden in zijn/haar kamer als hij of zij al klaarwakker is.
  • Vergeet niet dat jonge kinderen gevoelig zijn voor fantasie. Ze willen sprookjes, zijn bang van monsters onder het bed of spoken achter het gordijn … Bevestig dan de realiteit, maar geef ook de fantasie een plek. Er bestaan daarvoor ook heel wat leuke boekjes: Nocturno – droomreceptenDroomavonturenDroomwolken en Droomsterren van Rosalinda Weel, of Als ik ‘s avonds slapen ga van Marjan van Zeyl en Het buitengewone slaapboek van Tattoe en Pattoe.

Op de hoogte blijven over MyFamily? Meld je aan: