zwangere-mama-koken

Begin deze maand schreef de Amerikaanse schrijfster Alexandra Davis een blog over thuis koken en eten. Ze besloot samen met haar man om in hun maandelijkse uitgaven te knippen en (veel) minder uit eten te gaan. En dat leverde behalve budgetbesparing ook andere verrassende resultaten op.

Alexandra heeft het vooral over hoe verrijkend, ontspannend en fijn ze de nieuwe wending in haar dagelijkse routine wel vindt. Samen koken en gezellig samen eten. Als koppel of met vrienden. Leuk natuurlijk, maar elke ouder van (kleine) kinderen weet dat het er in een gezinshuishouden vaak minder romantisch en gezellig aan toe gaat wanneer er eten op tafel moet komen.

Thuis koken en eten? Ja! Want dat is inderdaad budgetvriendelijk en je hebt meer controle over wat jij en je kinderen eten. Denk maar aan allergieën, diëten, voedingsrestricties (bij een zwangerschap bijvoorbeeld) of gewoon gezond eten natuurlijk. Bovendien is uit eten gaan met jonge kinderen vaak een hectische bedoening. Met deze 4 tips wordt kokerellen voor je gezin makkelijker, minder tijdrovend én leuker.

1. Leg een databank van favoriete recepten aan

Alexandra zweert bij kip met mango en pittige vleesballetjes. Ook in jouw gezin zijn er ongetwijfeld topfavorieten zijn waar jullie met z’n allen van smullen. Bedenk gezonde varianten zoals groenteburgers, pastinaakfrietjes of volkorenpasta. Voeg daar vervolgens enkele gemakkelijk en snel te bereiden gerechten aan toe. Zo heb je een prima basis van maaltijden die je in de vingers hebt en waar je altijd naar kunt teruggrijpen.

2. Maak weekmenu’s

samen koken

Maak in het weekend alvast een weekmenu zodat je al je inkopen in een keer kan doen. Zo hoef je bovendien niet elke dag te piekeren wat je ’s avonds op tafel zult toveren. Kies een vast basisingrediënt per weekdag om het jezelf nog makkelijker te maken én gevarieerd eten te garanderen. Maak op maandag bijvoorbeeld altijd vlees klaar, op dinsdag gevogelte, op woensdag vis en op donderdag kook je vegetarisch. Vrijdagavond mag het al eens uit de pan swingen met frietjes of pizza. Gouden tip: geef je kinderen inspraak in het weekmenu en maak goeie compromissen. Zo leren ze niet alleen wat gezonde voeding is, maar zullen ze ook met meer ‘goesting’ aan tafel zitten.

samen koken

3. Samen koken

Kook af en toe eens samen met je kinderen. Of laat je kinderen de taken verdelen voor het dekken en afruimen van de tafel of de afwas. Koken aan tafel is ook een optie om wat tijd in de keuken te winnen. Op een gourmetplaat kun je zowat alles bakken en grillen. Of ga eens voor fajita’s die iedereen zelf moet vullen.

4. Koop online

Er zijn heel wat opties tegenwoordig om kookpakketten te bestellen die aan huis geleverd worden. Daar zitten recepten en ingrediënten in waarmee je een hele week makkelijk maaltijden voor het hele gezin bereidt zonder dat je zelf inkopen moet doen. Helaas zijn ze soms ook wat prijzig. Een alternatief is om je inkopen online te kiezen en tegen een zacht prijsje te laten klaarzetten in de supermarkt. Jij hoeft ze dan alleen nog op te pikken.

Op de hoogte blijven over MyFamily? Meld je aan: